Saturday, January 12, 2013

Khuf

Mana nak cari khuf ya?

"Stokin Korea" yg dijual di Msia (tak pasti senang tak nak jumpa masa di Korea nanti) tu boleh jadi khuf ke? Selesa ke dipakai di dalam kasut? (Dgrnya, org Korea sendiri cuma pakai stokin ni indoor. Kalau keluar, mereka bawa dlm handbag utk dipakai bila memasuki rumah)

Ini link org msia yg jual stokin korea.
http://kelengkapanhajidanumrah.blogspot.com/search/label/KASUT%20STOKING%20KOREA
http://www.amidakorea2u.com/?p=productsList&iCategory=20&sName=Stokin-Korea

Update Feb '13: Namdaemun market di Seoul banyak menjual "stokin Korea" dan but bulu kait spt gambar di bawah. Tapi maaf, saya lupa check harganya :-(

Ada juga jumpa org yg iklankan khuf iaitu but kulit tanpa tapak kasut tapi kalau yg itu sama dgn khuf yg dibeli di Makkah buatan pakistan tu, mmg tak selesa. Yg nampak selesa yg dari web2 UK.

Selain tu ada juga jumpa ttg waterproof socks, antaranya berjenama Sealskinz. Ada juga org yg pakai stokin ni sebagai khuf. Tapi tak jumpa penjualnya di Msia. Malaslah nak beli dari org UK/US.

Wool socks biasa pula? Boleh ke jadi khuf ya? Nak beli jugakla nanti, sebagai stokin. Kalau dpt yg mcm gambar ni taktaula boleh jadi khuf ke tidak. Perbincangan oleh ustaz dlm ni menyebutkan beberapa dalil bahawa sebarang stokin yg menutup buku lali boleh menjadi khuf.
http://fikrahhalaqah.com/hukum-sapuan-ke-atas-stokin-ketika-berwuduk-adakah-dibenarkan/

Tapi sstgh org meletakkan stokin biasa yg mudah basah ni dlm grey area. Manakala bagi situasi musim sejuk pula di mana memakai stokin baah mungkin memudaratkan, maka eloklah memakai sesuatu yg telap air sbg khuf. (Sealskinz nampak perfect utk tujuan ni)


Akhir sekali, nnt sy nak check beberapa perkara penting yg dicheclist di sini. http://ignorantbrat.blogspot.com/2010/10/checklist-barang-apa-yang-perlu-dibawa.html

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete